„Smaki Polski na Pomorzu” to 3-dniowa podróż smaków regionalnych, na którą zaproszeni zostali prestiżowi dziennikarze kulinarni z Włoch i Hiszpanii. Każdy dzień to kulinarny przystanek, na którym dalszą trasę będą wyznaczać regionalne specjały na Pomorzu. Dziennikarze zaproszeni zostali przez Polską Organizację Turystyczną we współpracy z Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną. Wizyta studyjna jest kolejnym działaniem promocyjnym branży turystycznej i gastronomicznej regionu w ramach projektu „Gdańsk Pomorskie Culinary Prestige”.
Pierwszy dzień wyznaczą gdańskie napitki i lokalny browar. Na dzień dobry tradycyjne receptury alkoholi przed dziennikarzami odkryje Destylarnia Sobieski (wcześniej Fabryka Wódek Gdańskich S.A.), w której dziennikarze nie tylko poznają procesy tworzenia, ale również doznają smaków destylarni. Kolejny „oddech” to korzenny likier o nazwie Goldwasser. Bo przecież żadna wizyta w Gdańsku nie może obejść się bez spróbowania lokalnej „złotej wody”, a gdańska tradycja nakazuje aby toasty wznosić kieliszkiem likieru „Goldwasser”. Aby tradycji stała się zadość zaprosimy dziennikarzy do Restauracji Goldwasser, gdzie po raczeni zostaną kieliszkiem likieru, natomiast smaków kulinarnych doda „Restauracja pod Łososiem”. Wariacje smakowe przełamie kulinarny spacer po Gdańsku, zarówno od strony wody jak i uroczych zaułków. Następnie na drodze stanie Browar Piwna, zlokalizowany na ulicy Piwnej, której przedwojenna nazwa brzmiała Jopengasse. Przyjmuje się powszechnie, że nazwa ta wzięła się od gatunku piwa warzonego w Gdańsku dość szczególnego, bo… właściwie nie do picia. Na szczęście dziś na ulicę Piwną możemy już zapraszać na smaczne, gdańskie piwo. Dlatego w Browarze Piwna dziennikarze rozpoczną przygodę z piwem, a mianowicie spotkają się z piwowarem, który nie tylko opowie o dostępnych trunkach, ale i zabierze na zwiedzanie browaru. Wyprawę ukoronuje kolacja w Brovarni Gdańsk, na której zagości specjalność szefa: kuchnia starogdańska wraz ze „złotym trunkiem”.
Drugiemu dniu mocy dodadzą kaszubskie „skarby” kulinarne, które zaczną się od „serowego nieba w gębie”, bo przecież nie od dziś wiadomo, że Pomorskie ma długoletnią tradycję wyrobu serów i produktów mlecznych. A więc dziennikarze odwiedzą małe, rodzinne gospodarstwo rolne „Kaszubska Koza”. Podczas wizyty w gospodarstwie goście dowiedzą się jak produkuje się sery, będą też mogli samodzielnie wydoić kozę, co może okazać się nie lada wyzwaniem. Ale to dopiero początek… W Pałacu Kościeszy szef kuchni zaprezentuje świeżo upolowaną zwierzynę i zaprosi do wspólnego gotowania – live cooking. Regionalnego charakteru doda gotowanie na powietrzu w malowniczym ogrodzie Pałacu, nie opodal lasu. Na koniec, przepychu doda elegancka kolacja z rąk szefa kuchni, który korzystając z pozyskanych składników przez dziennikarzy nada jej autorskiego charakteru.
Odwiedzając region pomorski nie sposób nie dostrzec rozpościerających się lasów. To na ich terenie mieszkańcy Kaszub poszukiwali „leśnych owoców”, które coraz częściej dopełniały ich stoły, z czasem stając się jednym z regionalnych produktów regionu pomorskiego. Aby dziennikarze sami mogli poczuć smak grzybobrania zaproszeni zostaną na wyprawę do pobliskiego lasu – Szczeliny Lechnickiej- jedno z najbardziej urokliwych miejsc widokowych na jeziora kaszubskie, na zbieranie runa leśnego, co rozpocznie trzeci i ostatni przystanek w podróży. Po chwilach zachwytu przyjdzie czas na pracę w gospodarstwie, do której „zagoni” szef kuchni i właściciel restauracji Bulaj w Sopocie – Artur Moroz. Pracy dostarczy gęsina, która będąc zdecydowanie kulinarnym wyróżnikiem na mapie kuchni Pomorza zapewni smacznych wrażeń. Idąc za tropem dziennikarze dojdą do Koziego Grodu , gdzie szef kuchni zaprezentuje degustacyjne menu, podczas którego główną rolę odegra kaczka dopełniona regionalnymi składnikami.
Zapraszamy do odkrywania kulinarnych tajemnic regionu na blogu www.pomorskie-prestige.eu oraz fun page projektu Gdańsk-Pomorskie Culinary Prestige.
Gdańsk-Pomorskie Culinarny Prestige jest platformą integrująca i promującą starannie wyselekcjonowaną ofertę kulinarną województwa pomorskiego klasy premium.
Jego pomysłodawcą jest Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna a wdrażany jest w partnerstwie z Miastem Gdańsk i przy udziale branży gastronomicznej. Koordynację i nadzór realizacyjny powierzono firmie landbrand, specjalizującej się w rozwoju markowej oferty turystyki kulinarnej, a projekt wspierają Slow Food Pomorze oraz Akademia Kulinarna Fumenti.