Tłumy Rosjan w Gdańsku tuż po świętach to efekty intensywnej kampanii Miasta Gdańska i Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, prowadzonej w Obwodzie Kaliningradzkim w okresie 10-23 grudnia 2012.
Zima nie skłania zagranicznych turystów do przyjazdu do Polski. Trzeba się o nich szczególnie starać. Znajomość mentalności i kultury kraju, do którego kierujemy zaproszenie bywa bardzo pomocna.
Święta Bożego Narodzenia w Rosji są przesunięte względem naszych o dwa tygodnie. Kiedy w Polsce kończy się gorączka świątecznych zakupów, u naszych wschodnich sąsiadów dopiero się zaczyna. Warto zachęcić do przyjazdu mieszkańców Obwodu Kaliningradzkiego, tym bardziej, że od lipca 2012 obowiązuje tzw. Mały Ruch Graniczny.
Grudniowa kampania pod hasłem „Jeśli zima, to tylko w Gdańsku i na Pomorzu” zachęcała do przyjazdu na Pomorze i do jego stolicy wskazując atrakcje turystyczne, które szczególnie dobrze wpisują się w zimowy krajobraz, wydarzenia takie jak Jarmark Gwiazdkowy czy miejski Sylwester, możliwości aktywnego wypoczynku dla rodzin z dziećmi. Podkreślała również wygodny dojazd oraz duży wybór atrakcji. Prezentował je nakręcony przez popularną w Kaliningradzie telewizję KASKAD 3-minutowy film wyemitowany w głównym wydaniu programu informacyjnego „Novosti”. Do odwiedzin Gdańska i regionu zachęcały także artykuły publikowane na poczytnych portalach internetowych kaliningrad.ru, shopping-gdansk.ru, kampania w mediach społecznościowych oraz spoty reklamowe w radiu „Monte Carlo”.
Skuteczności kampanii dowodzi szacowany na 85% zasięg oraz zadowoleni Rosjanie, komentujący pozytywnie wizytę na Pomorzu: „Było klawo! Chętnie pojechałoby się jeszcze! Gdzie można wysłać fotki?”, „Mam nadzieję, że będę wyjeżdżał częściej”, „noworoczne ferie w Polsce nie tylko są fajniejsze, ale też znacznie tańsze niż w Kaliningradzie!”
Działania Miasta Gdańsk i PROT docenił „Puls Biznesu”, przedstawiając kampanię jako pionierskie i kompleksowe działania reklamowe na rynku rosyjskim przygotowane przez samorząd.