Pomimo, że mocno pracujemy nad aktualnymi wdrożeniami, a w myślach mamy już kolejne projekty to rozpoczynamy podsumowanie roku 2018. Na pierwszy ogień działania związane z pozycjonowaniem marki w Internecie. Zapraszamy do lektury.
Aby uzmysłowić jak istotnym narzędziem promocji turystycznej jest Internet należy przytoczyć kilka statystyk. W 2018 roku dostęp do sieci miało przeszło 4 miliardy osób, natomiast z mediów społecznościowych korzystało 3,2 miliarda użytkowników (1). W Polsce z Internetu korzysta 29,7 miliona osób, a liczbę aktywnych użytkowników social media szacuje się na 17 milionów (2).
Internet stał się naszym naturalnym środowiskiem, w którym już nie tylko poszukujemy inspiracji czy dokonujemy zakupów, ale również weryfikujemy jakość , dzielimy się spostrzeżeniami, oceniamy. W naturalny sposób staje się to przedłużeniem działań marketingowych prowadzonych przez destynacje dlatego kluczowy w tym zakresie jest również monitoring i stała obserwacja tego, jak internauci kreują markę, którą zarządzamy. Badanie Google Travel pokazało, że aż 74% użytkowników planuje podróże przy pomocy Internetu (3), a 95% czyta recenzje w internecie przed rezerwacją.
Kolejnym argumentem przemawiającym za inwestowaniem środków i zasobów w promocję internetową jest przewaga marketingu cyfrowego nad marketingiem tradycyjnym polegająca na możliwościach śledzenia zachowań i preferencji odbiorców. Każda kampania digital może być monitorowana pod względem zasięgu, zaangażowania i konwersji. Otrzymane dane warto wykorzystać do optymalizacji działań, personalizowania przekazu, analizy efektów i szybkiego reagowania.
Działania PROT w digital marketingu skupiają się zarówno na wizerunkowej, jak i produktowej promocji regionu pomorskiego. Wszystko uzależnione jest od rynku, na którym prowadzone są działania, jego specyfiki i potrzeb konsumentów. Uruchamiane są również kampanie pozwalające bezpośrednio weryfikować sprzedaż ofert przyjazdowych.
Główną platformą komunikacji PROT są strony internetowe www.pomorskie.travel oraz www.pomorskie-prestige.eu, którym dedykowane są kampanie produktowe. Duży nacisk położony został na kampanie tematyczne (oferta aktywna, kulinarna, ect.), motywacyjne (ferie zimowe, majówka, weekendowe wyjazdy, wakacje, etc), jak i zapoczątkowane zostały kampanie dedykowane subregionom (Bory Tucholskie). Znaczna część ubiegłorocznych kampanii kierowała na specjalnie przygotowane landing page’e – strony docelowe, które wyświetlają się użytkownikowi po kliknięciu w reklamę. Łącznie uruchomionych zostało 5 landing page’y , które wygenerowały 5500 odwiedzin i 2100 sesji na portalach www.pomorskie.travel i www.pomorskie-prestige.eu
Uzupełnieniem działań jest system Google Ads, który umożliwia wyświetlanie reklam w wyszukiwarce oraz w sieci reklamowej Google obejmującej ponad 2 mln witryn. W minionym roku PROT przeprowadził kilkadziesiąt kampanii Google Ads, a reklamy te odnotowały ponad 6 milionów wyświetleń.
Największą kampanią Google Ads prowadzoną przez PROT w ubiegłym roku była promocja bloga www.pomorskie-prestige, która osiągnęła pół miliona wyświetleń. Reklamy wyświetlane były w sieci wyszukiwania Google na podstawie słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników. Słowa kluczowe, na które zdecydowano się wyświetlać reklamy wyselekcjonowano na podstawie tematyki podstron Pomorskie Prestige oraz analiz w Planerze Słów Kluczowych. Celem reklam było zwiększanie ruchu w serwisie oraz promocja relacji partnerów projektu. Taste Pomorskie to z kolei kampania, ukierunkowana na promocję restauracji tworzących siec Pomorskie Prestige. Opierała się ona na wyświetlaniu banerów w sieci reklamowej Google, a grupą odbiorców tej kampanii byli mieszkańcy Trójmiasta i okolic. Dodatkowo pod uwagę w targetowaniu wzięto zainteresowania użytkowników. Kampania była prowadzona w okresie jesiennym i wygenerowała ponad 2 mln wyświetleń.
Kontynuowana była również współpraca z przewoźnikiem Ryanair w ramach nowych połączeń do Vaxjo, Oslo oraz Aarhus. Kampania spięta została z systemem sprzedaży biletów do Gdańska i wygenerowała ponad 500 tys wyświetleń oraz 1 tys. sprzedanych biletów.
Wszystkie działania przyczyniły się wzrostu ruchu na stronach pomorskie.travel oraz pomorskie-prestige.eu. W 2018 roku pomorskie.travel odnotowała ponad 400 tysięcy sesji i przeszło 1 milion odsłon oraz została odwiedzona przez 330 tysięcy użytkowników. Platforma blogowa pomorskie-prestige dedykowana ofercie premium notuje również wzrosty. Większa inwestycja w pozycjonowanie i optymalizacje treści pozwoliła uzyskać 37 % wzrost w porównaniu do roku 2017. Mimo bardzo selektywnej grupy odbiorców, użytkownicy platformy wygenerowali 51 tysięcy sesji oraz 126 tysięcy odsłon (wzrost odpowiednio o 33% i 27% w porównaniu z 2017 r.).
Social media
Czyli fenomen obecnych czasów. To nie tylko zintegrowana społeczność, ale tak naprawdę potężne narzędzie marketingowe, które odpowiednio zaprogramowane może przynieść doskonałe efekty. Tylko w 2018 roku z mediów społecznościowych korzystało w Polsce 17 milionów osób, czyli 45% wszystkich obywateli. Jest to wzrost o 13% w porównaniu z 2017r. Średni czas, który statystyczny Polak przeznacza na aktywność w social media to 1h 42min na dobę, a najpopularniejszymi sieciami społecznościowymi w Polsce są niezmiennie Youtube oraz Facebook, niemniej jednak znaczenie Messengera i Instagrama szybko rosną (1).
PROT administruje 4 profilami na Facebooku oraz 2 na Instagramie, które integrują już ponad 30 tys użytkowników z kraju i świata. Nowy profil balticsea.travel uruchomiony został w ramach realizacji projektu międzynarodowego. Hasło przewodnie #trydifferent ukierunkowane jest na pokazanie nieoczywistej strony wypoczynku nad Bałtykiem i przełamywanie stereotypów postrzegania związanego z sezonowością destynacji.
Staranny dobór treści, jak i angażująca komunikacja to dwie kluczowe zasady przyświecające zarzadzaniu kanałami społecznościowymi PROT. Konsekwencja i determinacja w tym zakresie sprawiła, iż aktualnie fanpage Pomorskie.travel znajduje się na 16. miejscu najbardziej angażujących profili w kategorii Regiony w zestawieniu przygotowanym przez Sotrender.
Z kolei zarządzanie treściami w ramach profilu pomorskietravel na Instagramie opiera się na strategii związanej z wykorzystywaniem treści generowanych przez użytkowników (tzw. user generated content). Taki kierunek pozwolił zwiększyć zainteresowanie profilem aż o 90 % w stosunku do roku 2017. Wszystkie posty umieszczone na Instagramie opatrzone są hashtagiem #pomorskietravel, którym również użytkownicy Instagrama oznaczyli swoje zdjęcia już prawie 27 tysięcy razy.
Istotną częścią działań PROT w mediach społecznościowych były płatne kampanie reklamowe. Ich zadaniem było powiększanie zasięgu publikowanych treści, zwiększanie zaangażowania użytkowników oraz przekierowywanie na wybrane strony internetowe. W 2018 r. PROT wyemitował w mediach społecznościowych 885 kampanii reklamowych, które zostały wyświetlone blisko 1 milion razy.
Kampanie warte wyróżnienia:
– Ferie bez smogu – kampania zachęcająca mieszkańców największych polskich miast do przyjazdu na Pomorze w okresie zimowym.
– Wiosenna kampania „Odetchnij nad morzem”
– Kampania promująca Bory Tucholskie
– Kampania promująca atrakcje turystyczne na długi weekend majowy
– Kampania promująca bożonarodzeniowe atrakcje regionu.
Przypisy: