Expo 2020 Dubai to Światowa Wystawa Expo, która rozpoczęła się 1 października 2021 roku i potrwa do 31 marca 2022 roku. Na obejrzenie wszystkich atrakcji goście mają aż 182 dni. Expo tworzy ponad 190 pawilonów krajowych — każdy z nich prezentuje to, co najlepsze w danym państwie.
W Pawilonie Polskim nie zabrakło Pomorskiego, które zaprezentowało wystawą czasową promującą walory regionu. Wystawę tworzy kompozycja złożona z czterech totemów w kolorach: złotym, niebieskim, zielonym i czerwonym. Symbolizują
region i trzy unikatowe miasta, które stanowią trójmiejską aglomerację –Trójmiasto.
Złoty. Nawiązuje do bursztynu bałtyckiego nazywanego Złotem Bałtyku. Pomorskie to królestwo bursztynu. Tu powstaje z niego unikatowa biżuteria, tu znajduje się Muzeum Bursztynu z największą na świecie bryłą, tu odbywają się Targi Bursztynu.
Niebieski. Oddaje morski charakter Gdyni – miasta z morza i marzeń. Port i marina, imponujące żaglowce: Dar Młodzieży i Dar Pomorza, bulwar nadmorski, molo w Orłowie, sporty wodne, imprezy żeglarskie uczyniły Gdynię żeglarską stolicą
Polski.
Zielony. Nawiązuje do geograficznego położenia Sopotu i uzdrowiskowego profilu miasta. Kurort zlokalizowany między Zatoką Gdańską a Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym nazywanym płucami Trójmiasta. Miasto wypoczynkowe ze słynnym
deptakiem Monte Cassino, bogatą siecią hoteli i pensjonatów z całoroczną ofertą spa & wellness i uzdrowiskową oraz świetną ofertą gastronomiczną.
Czerwony. Symbolizuje cegłę i historyczną architekturę Starego Miasta Gdańska. Ceglana Bazylika Mariacka, urocze kamienice, stare bramy na Drodze Królewskiej, Żuraw – dźwig portowy – tworzą niepowtarzalny klimat ponadtysiącletniego grodu nad Motławą. Tu w intrygujących zabytkach drzemie kawał polskiej historii.
Pomorskie to dynamicznie rozwijające się województwo północnej Polski, nadbałtycki region przyciągający turystów i koneserów bursztynowej sztuki jubilerskiej. Symbolicznie przedstawiamy 4 najważniejsze atuty pomorskiej turystyki – bursztyn jako symbol regionu, symbol sztuki i zdrowia oraz 3 miasta będące awangardą regionu. Gdańsk i gotycka architektura miasta o 1000-letniej historii, Gdynia – centrum morskiej przygody oraz Sopot jako ośrodek wypoczynku i harmonii z naturą. To nasze magnesy i najlepsi ambasadorowie – mówi Marta Chełkowska, Dyrektor Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Totemy zostały wyposażone w ekrany, na których emitowane są filmy promocyjne. Strefa wystawy czasowej to oaza ciszy i spokoju. Ścieżka dźwiękowa, która przypomina szum morskich fal i bliskość natury, wprowadza w błogi nastrój i podkreśla, że
Pomorskie z jednej strony daje garść kolorów, z drugiej zapewnia odpoczynek i relaks.
Oprócz wystawy czasowej region pomorski przygotował pokaz mody i bursztynu. Bursztynową biżuterię można było podziwiać 8 marca, w czasie Międzynarodowego Dnia Kobiet. Dwa duety z Trójmiasta, projektanci fashion i biżuterii, zaprezentowały dwie kolekcje, które powstały specjalnie na tę okazję. Pokaz cieszył się dużym zainteresowaniem publiczności. Kompozycje urzekły gości mistrzowskim krojem i nowoczesnym designem.
Kolekcję Nature Essence autorstwa Doroty Ceneckiej i Joanny Weyny tworzą suknie uszyte z naturalnych tkanin. Ich
oprawą jest biżuteria stworzona z naturalnych kolorowych kamieni i czarnego diamentu z przewagą bursztynu. Druga kolekcja, Belle Epoque LO LO Fuller nawiązuje do tancerki Belle Epoque Loie Fuller – jej technik ruchu i eksperymentów z długą spódnicą. Suknie uszyte z jedwabiu, szyfonu i tiulu, autorstwa Magdaleny Arłukiewicz, oddają secesyjną estetykę romantyczności. Kolekcja została wzbogacona o bursztynowe paciorki przyszyte do sukien oraz biżuterię autorstwa Aleksandra Gliwińskiego.
Nowoczesny design odzieży i biżuterii bursztynowej współgra ze sobą i prezentuje najnowsze trendy w tych dziedzinach. Bursztyn staje się konkurencyjnym materiałem biżuteryjnym, zachęcając ciepłem, lekkością i zmienną barwą oraz tworząc przyjazną alternatywę dla chłodnej biżuterii wykorzystującej kamienie szlachetne – mówi Marta Chełkowska, dyrektor Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Podczas pokazu mody odbył się krótki recital fortepianowy Bartka Szopińskiego z Człuchowa.
Ekonomiczne i turystyczne atuty regionu pomorskiego były prezentowane również podczas seminarium, które zorganizowała Agencja Rozwoju Pomorza: Pomorskie Forum Biznesu. W spotkaniu wzięło udział 120 uczestników.