Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna

  • Gwiazdka Michelin w Pomorskiem
    Pomorskie ma swoją gwiazdkę Michelin!


Promocja regionu w Internecie

internet cover

 

Liczba internautów w Polsce w roku 2016 wyniosła około 25,2 mln osób. Jest to potężna grupa, do której dotarcie powinno być jednym z podstawowych celów marketingowych. Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna skupiła się na 3 głównych elementach promocji w Internecie. Były to działania optymalizacyjne i pozycjonujące strony internetowe w wyszukiwarkach (SEO), płatne kampanie promocyjne Google Adwords (SEM) oraz prowadzenie profili social media na Facebooku oraz na Instagramie.

Czynności dotyczące pozycjonowania stron internetowych PROTu w wyszukiwarkach skupiały się głównie na stronie www.pomorskie-prestige.eu i obejmowały szereg działań. Było to między innymi linkowanie do strony pomorskie-prestige.eu na forach internetowych oraz w mediach społecznościowych, dodawanie metatagów przy opisach stron, odpowiednie podpisywanie zdjęć na stronach, dbanie o responsywność strony (prawidłowe wyświetlanie się strony nie tylko na komputerach, ale także na tabletach i telefonach). Najistotniejszą częścią działań optymalizacyjnych było jednak częste publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które interesują sprecyzowaną grupę odbiorców. Jest to tak zwany content marketing. Dzięki prowadzeniu szeregu tych czynności strona pomorskie-prestige.eu otrzymuje wysokie oceny w analizach pod kątem SEO na portalu http://www.seoptimer.com/

Kolejnym elementem promocji w Internecie było prowadzenie kampanii reklamowych Google AdWords. Z Google korzysta ponad 90 % polskich internautów i jest to potentat wśród wyszukiwarek internetowych w Polsce. Kampania reklamowa Adwords rozpoczęła się we wrześniu 2016 roku i miała na celu promocję regionu pomorskiego oraz jego atrakcji w sezonie jesienno-zimowym.       Z racji dobrych wyników przedłużona została na okres wiosenny i letni, a wszystkie stworzone reklamy prowadzą do różnych kategorii na stronach pomorskie.travel oraz pomroskie-prestige.eu.

Działania skupiały się na kampaniach w obszarze wyszukiwania Google oraz kampanii remarketingowej, która polega na wyświetlaniu reklamy tylko tym osobom, które odwiedziły już wybrane strony internetowe. Tak zaprogramowana ścieżka pozwala skuteczniej skomunikować odbiorcę z ofertą regionu. Część reklam dotyczyła wizerunkowego promowania hasła pomorskie i odnosiła się do takich wyszukiwanych fraz jak „pomorskie zwiedzanie”, „pomorskie ciekawe miejsca”. Druga część dotyczyła oferty Prestige, a promowane frazy to „pomorskie spa”, „Kaszuby spa”, „Gdańsk restauracje”.

Kampania była stale monitorowana i optymalizowana aby współczynnik klikalności CTR (ang. Click Through Ratio) w reklamy był jak najwyższy. Finalnie przekroczył 5%, co jest dobrym wynikiem biorąc pod uwagę średnią dla tego wskaźnika w branży turystycznej, która wynosi 2,18% (dane z www.wordstream.com).

Rok 2016 kończymy z wynikiem 10 tys. kliknięć w reklamy, a bannery kierujące do strony pomorskie.travel i pomorskie-prestige.eu wyświetlone zostały ponad 300 tys. razy

.

kajaki3 gdynia

Trzecim segmentem promocji i komunikacji w Internecie PROT jest prowadzenie profili i społecznościowych na Facebooku i Instagramie. Z Facebooka w Polsce korzysta około 14 milionów internautów. Jest to bezsprzecznie najbardziej popularny serwis społecznościowy i według prognoz ma na pozycji lidera pozostać w najbliższych latach. PROT posiada na Facebooku 3 profile. Są to Pomorskie.travel – https://www.facebook.com/pomorskie.travel/, Pomorskie Prestige – https://www.facebook.com/PomorskiePrestige/ oraz oficjalny fanpage Organizacji – https://www.facebook.com/protregion. W sumie skupiają one ponad 18 tys. użytkowników Facebooka. Fanpage Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, który polubiło ponad 2 tys. użytkowników ma charakter branżowy. Publikowane na nim są ogłoszenia oraz wiadomości dotyczące turystyki w regionie pomorskim.

Na fanpage’u Pomorskie Prestige (ponad 3 tys. fanów) publikowane są treści w języku angielskim dotyczące turystycznej oferty premium w regionie pomorskim. W 2016 roku fanpage Pomorskie Prestige wygenerował ponad 4 tysiące interakcji (polubienia, komentarze, udostępnienia) użytkowników na umieszczone na nim posty. Średni miesięczny zasięg treści tego fanpage’a wynosi mniej więcej 20 tys. osób. Pod względem statystyk demograficznych wśród fanów Pomorskie Prestige dominują kobiety (60 % użytkowników) w wieku 25-44. Najwięcej fanów pochodzi z Polski, Niemiec, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz z Norwegii. Content umieszczany na tym profilu odznaczał się różnorodnością. Były to posty prowadzące do strony pomorskie-prestige.eu, karuzele ze zdjęciami, GIFy, albumy oraz materiały filmowe.

prestige1

Fanpage Pomorskie.travel (ponad 13 tys. fanów) skupia się rekomendowaniu atrakcji turystycznych regionu wśród odbiorcy krajowego. W zeszłym roku odnotowano ponad 13 tys. interakcji z użytkownikami Facebooka. Średni miesięczny zasięg postów na fanpage’u przekracza 100 tys. Podobnie jak w przypadku profilu Pomorskie Prestige wśród fanów Pomorskie.travel przeważają kobiety (64 %). Pod względem wieku najwięcej fanów znajduje się w przedziale od 25 do 44 lat. Na profilu umieszczane są rozmaite typy postów, takie jak filmy, galerie zdjęć, GIFy, karuzele i konkursy, które promują atrakcje turystyczne, miasta i miejscowości, przyrodę, historię, szlaki turystyczne pomorskiego czy też działalność PROT. Wiele zdjęć publikowanych na fanpage’u zostało przesłanych przez samych fanów, dzięki czemu byli oni współtwórcami treści. Ważnym elementem zeszłorocznych działań na profilu była promocja kultury. Z początkiem września rozpoczęto serię postów #kulturalneczwartki. Były to konkursy, w których wygrać można było bilety na koncerty, przedstawienia i spektakle w pomorskim. Serię przygotowano z licznymi ośrodkami kultury w regionie takimi jak Opera Bałtycka czy Teatr Muzyczny w Gdyni. Podczas trwania tej akcji łącznie rozdano ponad 30 biletów, a same posty cieszyły się dużą popularnością i zaangażowaniem fanów. Na fanpage’u Pomorskie.travel PROT prowadził także współprace z portalem lifestyle’owym Anywhere.pl koordynując publikacje wybranych treści dotyczących regionu pomorskiego. Profil społecznościowy Pomorskie.travel w 2016 był miejscem promocji lokalnych organizacji turystycznych pomorskiego. Zamieszczano tam informacje o wydarzeniach organizowanych przez LOTy dzięki czemu trafiały one do szerszego grona odbiorców.

travel1

Działalność na Facebooku wiąże się także z emisją reklam, a tych w 2016 PROT stworzył niemal 300. Służyły one do zwiększania zasięgu poszczególnych postów i filmów czy też kierowaniu użytkowników na wybrane strony internetowe.

W 2016 ważnym elementem działań promocyjnych w sieci stało się monitorowanie Social Media przy pomocy Brand24. Dzięki temu narzędziu odnotować można było wszelkie możliwe zmianki na temat regionu na Facebooku, Instagramie, Youtubie czy też na forach internetowych. Brand24 pozwolił także dotrzeć do pasjonatów umieszczających zdjęcia z pomorskiego na Facebooku czy Instagramie i udostępniać je na fanpage’u Pomorskie.travel oraz na Instagramie. Brand24 wykorzystano także w marketingu szeptanym.

brand24

Videomarketing był jednym z kluczowych aspektów promocji w Internecie. Na zlecenie PROT wyprodukowano 14 filmów:
Kitesurfing i sporty wodne
Plaża i pas nadmorski – od Ustki do Krynicy Morskiej
Malbork, Gniew, SPN Łeba, Szymbark, Swołowo
Faktoria Rzymska
Bursztyn
Nadmorskie hotele
Kaszuby i jeziora rynnowe
Wyspa Sobieszewska
Golf
Kaszuby – Zamek w Łapalicach
Kluki
Swołowo
Pomorskie SPA
Gdańsk/Sopot/Gdynia

Spoty promujące region pomorski umieszczano na oficjalnych kanałach Youtube PROTu jak i na profilach społecznościowych Pomorskie.travel i Pomorskie Prestige,  wygenerowały one zasięg na poziomie 1 mln wyświetleń.

Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna prowadzi również kanał społecznościowy na Instagramie www.instagram.com/pomorskie.travel, który zrzesza około 1250 fanów. Na profilu tym publikowane są zdjęcia wizerunkowe regionu pomorskiego wybrane z bazy PROTu jak i zdjęcia użytkowników Instagrama. Wszystkie posty umieszczone na profilu opatrzone są hashtagiem #pomorskietravel lub #pomorskieprestige

Podsumowując, wszystkie działania promocyjne w Internecie przełożyły się na następujące statystyki odwiedzin stron pomorskie-prestige.eu i pomorskie.travel: (dane z Google Analytics)

 Statystyki pomorskieprestige.eu:

– Liczba odsłon 67 509
– Liczba sesji (kliknięć, zdarzeń na stornie, przekierowań) 42 434

– Nowi odwiedzający 72,2%

-Sesje według narodowości : Polska (35 201), Rosja (1910), Niemcy (1042), UK (893), USA (622), Brazylia (312), Norwegia (217), Szwecja (181)

-Pozyskiwanie (skąd przychodzą użytkownicy): Linki z innych stron (31 501), wyszukiwanie google (6119), Social media (1606), Kampania AdWords (1784)

– Dane demograficzne: 31 % odwiedzin to użytkownicy z przedziału 25-34 lat, 27 % powyżej 45 lat, 21 % to użytkownicy z przedziału 35-44, 19 % użytkownicy z przedziału 18-24,

-62 % Użytkowników to kobiety, a 38 % to mężczyźni

Statystki pomorskie.travel:
– Liczba odsłon 1 930 695
– Liczba sesji (kliknięć, zdarzeń na stornie, przekierowań) 677 121

– Nowi odwiedzający 82%

-Sesje według narodowości : Polska (577 429), Niemcy (23 039), USA (19 755), Rosja (8 880), UK (8 246), Francja (6 612), Szwecja (3 819)

-Pozyskiwanie (skąd przychodzą użytkownicy): wyszukiwanie google (495 756) Linki z innych stron (74 261), , Social media (6 853), Kampania AdWords (3 743)

– Dane demograficzne: 31 % odwiedzin to użytkownicy z przedziału 25-34 lat, 23 % powyżej 45 lat, 22 % to użytkownicy z przedziału 35-44, 23 % użytkownicy z przedziału 18-24,

– 62,5 % Użytkowników to kobiety, a 37,5 % to mężczyźni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polityka Prywatności
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna © 2018
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna