Study toury efektywnym narzędziem budującym markę Pomorskie
Współpraca z mediami i tour operatorami poprzez realizację wizyt studyjnych to ogromny potencjał
i możliwości dla regionu przy stosunkowo niskich kosztach względem otrzymywanych efektów
i zasięgu oddziaływania. Zdecydowanie dobrze zaplanowany i przygotowany study tour okazuje się efektywniejszy przy budowaniu wizerunku regionu niż klasyczne i kosztochłonne reklamy w prasie czy telewizji. Dlatego PROT stale inwestuje w tego typu rozwiązania i z roku na rok intensyfikuje działania w tym zakresie.
Miniony rok to organizacja 45 wizyty studyjnych o różnorodnej tematyce, w których udział wzięło łącznie 63 dziennikarzy, 176 touroperatorów oraz 8 przedstawicieli ekip telewizyjnych. Największą popularnością cieszyła się oferta miejska, kulturowa oraz aktywna a także premium regionu pomorskiego, w tym: kulinaria, golf, lifestyle, regionalizm i kultura ludowa etc. Największe efekty medialne spodziewane są z Niemiec, Polski, Szwecji, Izraela, Włoch i Ukrainy, których to uczestnicy mieli okazje zwiedzić nie tylko tętniące wielkomiejskim życiem Trójmiasto ale również urokliwe zakątki regionu takie jak: Łebę, Malbork, Słupsk z Ustką, Żuławy, Mierzeję Wiślaną oraz Kaszuby Północne i Południowe. Spodziewany ekwiwalent medialny szacowany jest na 5 mln PLN, a zasięg odziaływania nawet na kilkanaście mln odbiorców.
Z blogerami o ofercie dla rodzin z dziećmi
Rosnące zainteresowanie turystyką rodzinną to trend obserwowany już od kilku lat. Tylko w szczycie sezonu wakacyjnego w 2016 r., zainteresowanie atrakcjami dla dzieci było o 30 % większe niż w analogicznym okresie 2015 r, a dane portalu Zarabiaj na Turystyce wskazują, iż około 40 % rezerwacji to te złożone przez rodziny z dziećmi. Tendencję tę potwierdzają również wzrosty odwiedzalności w obiektach biletowanych. Dla przykładu Centrum Nauki Experyment w Gdyni podczas wakacji w 2016 r. odwiedziło 70 655 gości wobec 61 959 w 2015.
Dlatego Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna we współpracy z portalem Dziecko w Podróży podjęła działania, które miały na celu promocję oferty rodzinnej w regionie pomorskim. Wiosną zrealizowano cykl 4 wizyt studyjnych dla blogerów polskich, którzy wspólnie ze swoimi rodzinami mieli okazje do odkrywania i testowania atrakcji dedykowanych najmłodszym.
Wizyty oparte były o ofertę pasa nadmorskiego, w tym Ustkę, Łebę, Gdynię, Kaszuby Północne, a udział w nich wzięli blogerzy turystyczno/parentingowi: wszedobylscy.com (20 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie), globtroterek.com (liczba wyświetleń bloga: 142 973 tys.) oraz lifestylowio/parentingowi szalonooka.pl, matkawariatka.pl (60 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie).Współpraca z blogerami pozwoliła na obecność oferty regionu zarówno na danych blogach jak i kanałach social mediowych, w tym m.in. fb, instagram, yt, twitter, a co za tym większe dotarcie do bezpośredniego odbiorcy. Szacuje się, że zasięg informacyjny wygenerowany został na poziomie 0,5 mln odbiorców.
Współpraca z „największymi”
Niezwykle istotna, a zarazem skuteczna jest współpraca z opiniotwórczymi mediami z zagranicy. Każdego roku PROT zabiega o uwagę ważnych i nośnych tytułów oraz o przyjazd wpływowych dziennikarzy. Jednymi z najważniejszych wizyt był niewątpliwie przyjazd redaktor naczelnej popularnego na całym świecie magazynu podróżniczego National Geografic Izrael (nakład: 70 000 egz.) – Daphne Raz oraz dziennikarki Sara Margot reprezentującej jeden z najpopularniejszych we Włoszech miesięczników lifestylowych „Vanity Fair” (nakład: 275 938 egz. zasięg 365 550) . Warto wspomnieć również o wizytach studyjnych dla niemieckich mediów lifestylowych takich jak: Barbara (nakład 380 000 egz.) oraz Laura (140 000 egz.) podczas, których dziennikarze eksplorowali Mierzeję Helską.
Miniony rok to także emisja artykułu o regionie w słynnym The Times. Norman Miller docenił nie tylko urok metropolii ale również był pod wrażeniem pasa nadmorskiego, kuchni a także atmosfery tego miejsca. To doskonała promocja regionu i ekwiwalent reklamowy na poziomie kilkunastu tysięcy funtów.
W skandynawskich barwach
Skandynawowie stanowią obecnie jedną z najliczniejszych grup odbiorców pomorskiej oferty turystycznej. Zintensyfikowany i stale rosnący ruch przyjazdowy jest wynikiem szeregu oddziałujących na siebie czynników. Jednak nie bez znaczenia są konsekwentne prowadzone od kilka lat działania promocyjno – informacyjne na tych rynkach, w tym współpraca z wyselekcjonowanymi i zasięgowymi blogerami. Maj 2016 zaowocował realizacją dwóch wizyt studyjnych dedykowanych blogerom lifestylowych ze Skandynawii, w tym w dniach 11-13.05.2016 dla blogerów z Norwegii (Travelling Munk, Alltid reiseklar, reisepluss, Norske reiseblogger). Natomiast w dniach 20-21.05.2016 we współpracy z przewoźnikiem Stena Line do regionu pomorskiego zaproszonych zostało 4 blogerów ze Szwecji (roomofkarma.se, bydiadonna.femina.se, femme.se/fnulan, 56kilo.se). Wizyty skoncentrowane były na prezentacji oferty lifestylowo/kulinarnej regionu w nowych mediach takich jak blogi oraz kanały social media z wykorzystaniem hastagów #pomorskietravel oraz #pomorskieprestige.
Na szklanym ekranie
Liczną grupę medialną stanowiły również ekipy telewizyjne, które walory regionu pomorskiego prezentowały na szklanym ekranie w Chinach, Szwecji i Włoszech. Chińska ekipa Green pepper and red pepper (www.greenpepperandredpepper.com) przygotowała materiał do dwóch 15-minutowych odcinków obejmujących tematykę: kulinariów, oferty turystycznej, rozrywki, kultury, sztuki, designu i lifestylu. Materiał prezentowany jest na 7 największych stronach video w Chinach. Materiał o regionie pomorskim zrealizowany został również przez szwedzką telewizję Kanał 8 do programu GONE CAMPING, który odnotowuje 1,5 mln widzów rocznie. Natomiast ogólnowłoska TV 2000 nakręcając 15 minutowy odcinek dot. regionu pomorskiego do programu „Il Mondo Insieme” dotarła do rodzin katolickich na terenie całego kraju.
Warto również wspomnieć o promocji kulinariów regionu z udziałem ekspertów kulinarnych,
w tym Tomasza Jakubiaka – gospodarza popularnego programu “Jakubiak lokalnie” w telewizji Kuchnia+. Zaproszeni goście mieli okazję wypowiedzieć się na temat lokalnych smaków Pomorza. Materiał został wykorzystany do kampanii online realizowanej poprzez kanały social mediowe (pomorskie travel i pomorskie prestige) i dotarł do 20 000 użytkowników.
Programy studyjne dla tour operatorów
Jednak rok 2016 zdecydowanie należał do tour operatorów, którzy licznie odwiedzali region pomorski w ramach organizowanych wizyty studyjnych. Współpraca z tour operatorami jest szczególnie istotna z punktu widzenia tworzenia i wdrażania pakietów przyjazdowych dedykowanych turystom z danych rynków w oparciu o ofertę regionu. Dlatego PROT zaangażował się w spotkanie regionalnych Biur Lufthansa City Center z Europy i Bliskiego Wschodu, które w dniach 10-13.04.17 odbyło się w Gdańsku. W spotkaniu uczestniczyło 90 agentów. Lufthansa City Center International to jedna z największych międzynarodowych sieci agencji turystycznych. Z uwagi na duży potencjał
spotkania Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna podczas konferencji zaprezentowała walory regionu pomorskiego oraz przygotowała niestandardowe zwiedzania Gdańska dla uczestników oparte na jego wyróżnikach, w tym bursztyn, kulinaria, browary i napitki.
Natomiast w dniach 20-21.04.2016 PROT wsparł wizytę agentów GEBECO z grupy TUI realizowaną w ramach projektu Experience Poland 2016, w którym wzięło udział 25 sprzedawców z Niemiec, zwiedzających wybrane regiony Polski, w tym Pomorskie. W ramach wizyty w regionie agencji mieli możliwość poznać możliwości gdańskiej bazy hotelowej oraz atrakcje turystyczne Gdańska od strony wody. Nie zabrakło również prezentacji Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum Zamkowego w Malborku. Warto także wspomnieć o workshopie i study tourze zorganizowanym dla ukraińskich mediów i 7 tour operatorów, które miały na celu promocję połączeń lotniczych: Gdańsk – Iwano-Frankiwsk oraz Warszawa – Winnica z nowej oferty Ukraine International Airlines. W ramach wizyty zaproponowano bogaty wachlarz możliwości i propozycji spędzenia czasu wolnego jakie oferuje region pomorski. Niewątpliwie ważnym i efektywnym wydarzeniem roku 2016 była III edycja flagowego wydarzenia Incoming Poland Gdańsk & Pomorskie Region, która poprzez rozmowy stolikowe i study toury tematyczne drugiego dnia skupiła wokół siebie 40 tour operatorów z 13 rynków zagranicznych oraz 60 z rynku polskiego.
Dostępnych jest już część efektów z powyższych wizyt studyjnych, z którymi można zapoznać się na stronie www.prot.gda.pl w zakładce wizyty studyjne – efekty wizyt studyjnych. Kolejne sukcesywnie dodawane będą w miarę emisji.
W liczbach:
Rok 2016 to:
45 wizyty studyjnych — 63 dziennikarzy – 176 touroperatorów – 8 ekip telewizyjnych
Niemcy (56 osób), Polska (44 osoby), Szwecja (15 osób), Izrael (14 osób), Włochy (13 osób), Ukraina (12 osób), Rosja (10 osób), Chiny (9 osób), Norwegia (8 osób), Czechy (6 osób), UK (6 osób), Finlandia (5 osób), Dania (5 osób), Belgia (4 osoby), Holandia (3 osoby), Irlandia (2 osoby), Szwajcaria (1 osoba), Kanada (1 osoba), Australia (1 osoba), Austria (2 osoby), Bośnia i Hercegowina (1 osoba), Bułgaria
(2 osoby), Chorwacja (1 osoba), Cypr (1 osoba), Turcja (3 osoby), Zjednoczone Emiraty Arabskie
(2 osoby), Estonia (1 osoba), Węgry (4 osoby), Łotwa (1 osoba), Francja (3 osoby), Grecja (1 osoba), Indie (1 osoba), Litwa (2 osoby), Portugalia (1 osoba), Rumunia (3 osoby), Arabia Saudyjska (3 osoby), Hiszpania (2 osoby), Albania (4 osoby), Armenia (2 osoby).
Tytuły, nazwy i zasięgi:
Niemcy
Media drukowane:
Sonntagszeitung o nakładzie 182 192 egz.
Barbara o nakładzie 380 000 egz.
Laura o nakładzie 140 000 egz.
Deutsches Ärzteblatt o nakładzie 130 334 egz.
Magazin Golf aktuell o nakładzie 70 000 egz.
Magazin Golf Punk o nakładzie 35 500 egz.
Golfmedico o nakładzie 40 000 egz.
Media internetowe:
Golfpost 135 000 użytkowników miesięcznie
Golf.de 350 000 użytkowników miesięcznie
Tour operatorzy:
agenci TUI, Hamburg Süd Reiseagentur, Reisebüro Wüst, LCC Headquarters, Lufthansa, Bavaria Touristik Jerzy Rychter e.K., proscott.com
Polska
Blogi: Wszędobylscy.com, szalonooka.pl, matkawariatka.pl, globtroterek.com, The blond Travel
Tour operatorzy: Travel Projekt, Almabus Business Travel, Bis Biuro Podróży, eTravel, Grupa Travel, Polaris Travels, Supertour
Szwecja
Media drukowane:
Blekingeposten o nakładzie 2 400 egz.
Blogi: oomofkarma.se, bydiadonna.femina.se, www.femme.se/fnulan, 56kilo.se
Ekipy TV: Kanał 8, program Gone Camping – 1,5 mln widzów rocznie
Tour operatorzy: LCC Headquarters, M&N Travel, Polenresor, Central Europe Travel, Central Europe Travel AB, Ministry for Foreign Affairs, Travel2 AB, STENA LINE TRAVEL GROUP
Izrael
Media drukowane:
Laisha o nakładzie 120 000 egz.
Israelhayom o nakładzie 275 000 egz.
National Geografic o nakładzie 70 000 egz.
Media internetowe:
Walla News – 2 450 000 odwiedzających miesięcznie
Ynet – 2 100 000 odwiedzających miesięcznie
Tour operatorzy: Ofakim, SoccerSTARS and Issta Sport, PLL LOT Izrael, Arkia Tourism
Włochy
Media drukowane:
Vanity Fair o nakładzie 275 938 egz.
Ekipy TV: TV 2000 dociera do rodzin katolickich na terenie całego kraju
Tour operatorzy: Courtial International, Guindani Viaggi, Il Viaggio, Las Viaggi, Livenza Viaggi, Vertours, Viaggi Erbacci
Ukraina
Media drukowane:
Galytskiy korespondent o nakładzie 18 000 egz.
Winnicka Gazeta o nakładzie 50 000 egz.
Tour operatorzy: KiyAvia, UKRVININTOUR, UKRVISA, Tour Agency Apelsyn, Avia-tour, Winnica, Universal Agency, Aquavita, ViaKiev
Rosja
Blogi:
travelq.ru – 4 000 odwiedzających miesięcznie
shark-er.livejournal.com – 16 500 odwiedzających miesięcznie
Tour operatorzy: Dialog, Intourist Thomas Cook, Reina-Tour, Soleans Service, Zlatye Vrata, PAC group, ABC Tours Russia, Jarkov-tour
Norwegia
Blogi:
Travelling Munk – 5 000 odwiedzających miesięcznie
Alltid reiseklar – 3 000 odwiedzających miesięcznie
Reisepluss – 4 000 odwiedzających miesięcznie
Norske reiseblogger – 12 000 odwiedzających miesięcznie
Touroperatorzy: 1Golf Travel, Krakow Eventyr, Askeladden Reiser
Czechy
Media drukowane:
Travel Digest o nakładzie 15 000 egz.
Ekonom o nakładzie 23 000 egz.
Media internetowe:
Hedvabnastezka.cz – 200 000 odwiedzających miesięcznie
Tour operatorzy: Thomas Cook, CoDan Agentura
UK
Media drukowane:
Jewish Telegraph o nakładzie 50 000 egz.
Tour operatorzy: Trafalgar, Horncastle
Finlandia
Media drukowane:
Aamuset o nakładzie 137 000 egz.
Turun seutusanomat o nakładzie 87 000 egz.
Y-lehti o nakładzie 370 000 egz.
Tour operatorzy: Finngoing
Dania
Tour operatorzy: Natur & Kultur, PolenGO, EuroAmerican Travel & Sustainable Tourism, CCMG – Congress Consulting Management Group, Skotte Business Travel
Belgia
Media drukowane:
Cook Magazine o nakładzie 25 000 egz.
Hippo Revue o nakładzie 12 500 egz.
Travel Magazine o nakładzie 7 000 egz.
Tour operatorzy: Omnia Travel
Holandia
Media drukowane:
Wandel Magazine o nakładzie 6 000 egz.
TROUW o nakładzie 90 000 egz.
Tour operatorzy: Samora Travel
Kanada
Media drukowane : Jo Lee Magazine o nakładzie 200 000 egz.
Australia
Tour operatorzy: Anywhere Travel
Austria
Tour operatorzy: Loacker Business Travel
Bośnia i Harcegowina
Tour operatorzy: Gaudi
Bułgaria
Tour operatorzy: Reisebüro City Center
Chorwacja
Tour operatorzy: Atlant Travel
Cypr
Tour operatorzy: Orthodoxou Travel
Turcja
Tour operatorzy:
Active Tourism
Arkas Travel
Covo Seyahat
Zjednoczone Emiraty Arabskie
Tour operatorzy: Trans Arabian
Estonia
Tour operatorzy:
Reisiekspert
Trans Arabian
Węgry
Tour operatorzy:
Morea Travel
OTP Travel
Łotwa
Tour operatorzy:
Ansbergs Travel
Francja
Tour operatorzy:
Amadeus
Europcar
Grecja
Tour operatorzy: B&A
Indie
Tour operatorzy: Tbo Holidays
Litwa
Tour operatorzy: Baltic Travel Service
Portugalia
Tour operatorzy: Sirius Travel
Rumunia
Tour operatorzy: DCS+
Arabia Saudyjska
Tour operatorzy:
Intercontinental Travel
Al Arabiyah
Hiszpania
Tour operatorzy:
Abramar
Bestours Viajes
Albania
Tour operatorzy:
Elite Travel DMC
Jona Travel & Tours
Armenia
Tour operatorzy:
Armenia Travel
Visa Concord