Działania B2B i komercjalizacja produktu
Od kilku lat z niesłabnącym zaangażowaniem PROT inicjuje oraz wspiera działania w zakresie szeroko pojętej współpracy z zagranicznymi i krajowymi tour operatorami i organizatorami podróży.
Rok 2018 przyniósł realizacje kilku dużych projektów oraz szereg inicjatyw mających na celu zwiększenie ilości przyjazdów zorganizowanych grup turystów z rynków zagranicznych.
Wszystkie podjęte w ciągu minionego roku działania można podzielić na 3 główne obszary:
- Organizacja wizyty studyjnych i fam tripów dla tour operatorów
- Udział przedstawicieli PROT w spotkaniach typu B2B i prezentacjach.
- Organizacja wydarzenia własnego – workshopu Incoming Poland Gdańsk&Pomorskie Region.
Organizacja wizyt studyjnych i bezpośrednia prezentacja regionu.
Wizyta Jan-Pol Incoming Tour Operator.
Firma JanPol to jeden z 3 największych polskich Tour Operatorów, który od 25 lat zajmuje się organizacją pobytów zagranicznych grup zorganizowanych w Polsce. Aby zachęcić biuro do rozszerzenia oferty o nowe produkty turystyczne z regionu pomorskiego, PROT gościł w marcu 2018 roku przedstawiciela zarządu firmy. W planie wizyty studyjnej znalazły się znane miejsca ale nie zabrakło też nowych atrakcji i obiektów, m.in.: Hotel Central Browar PG4,Secretariat Hipodrom Sopot, Hotel IBB.
Wizyta studyjna niemieckiego biura Alpetour
Każdego roku Gdańsk, Sopot i Gdynię odwiedza bardzo szerokie grono uczniów w ramach wycieczek szkolnych. Historyczny Gdańsk, modernistyczna Gdynia oraz atrakcje regionu pomorskiego są idealnym celem podróży dla młodych ludzi, również tych z zagranicy. W ramach współpracy z firmą Travel Projekt, polskim tour operatorem specjalizującym się w obsłudze zorganizowanych grup turystycznych z Niemiec, zorganizowano „fam trip” dla grupy 52 nauczycieli z różnych niemieckich szkół do Gdańska. Głównym celem podróży było zachęcenie grona pedagogicznego do promowania pomorskiego, jako kierunku wyjazdów klasowych w swoich szkołach. Program 3 dniowego pobytu obejmował wizyty w Europejskim Centrum Solidarności, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, Muzeum Zamkowym w Malborku, Muzeum Stutthof w Sztutowie, Muzeum II WŚ. Głównym celem wizyt było zapoznaie się z ofertą edukacyjną obiektów, jak również nawiązanie osobistych kontaktów z pracownikami działu edukacji poszczególnych miejsc.
Wizyta belgijskich tour operatorów.
W kwietniowy weekend grupa 9 osób reprezentujących biura tour operatorów i travel agentów z Belgii odwiedziła Pomorskie. Program trzydniowego pobytu, obejmował wizytę w Gdańsku, Sopocie i Malborku i był przykładem jak zaplanować krótki pobyt typu city breake w naszym regionie. Ważnym elementem było wykorzystanie połączeń przewoźnika PLL LOT na trasie Bruksela – Gdańsk. Dla większości uczestników była to pierwsza wizyta w Gdańsku, dzięki której odkryli turystyczny potencjał miasta jak i całego regionu. Intensywny program pobytu obejmował zapoznanie się zarówno z ofertą historyczno-kulturalną jak i ofertą SPA&Wellness. Goście odwiedzili m.in. Europejskie Centrum Solidarności, Gdański Teatr Szekspirowski oraz Muzeum Zamkowe w Malborku.
Spora część programu została poświęcona ofercie SPA&Wellness. Goście nie kryli zachwytu nad urokami uzdrowiska Sopot a prezentacja zabiegów SPA w Sopot Marriott Resort & Spa była idealnym dopełnieniem programu.
Pobyt w Pomorskim nagrodą w konkursie e-lerning
Kontynuacją działań zapoczątkowanych współpracą z przewoźnikiem KLM stał się kurs e-learningowy przygotowany dla branży turystycznej z Holandii i z terenu Beneluksu. Dzięki współpracy pomiędzy PROT a ośrodkami ZOPOT Amsterdam i ZOPOT Bruksela przygotowano bardzo szczegółowy i co ważne, atrakcyjny wizualnie e-learning, skierowany do pracowników biur podróży z Holandii i Belgii. Szkolenie prowadzone przez internet kończyło się testem sprawdzającym zdobytą wiedzę. Niełatwy sprawdzian składał się z 30 pytań a pośród agentów turystycznych, którzy ukończyli szkolenie z pozytywnym wynikiem wylosowano 2 zwycięzców, którzy w nagrodę za poświęcony na wirtualne poznanie Gdańska i Regionu pomorskiego czas, spędzili faktycznie weekend pełen atrakcji w naszym regionie. Nagrody trafiły do dwóch Pań: Anne Pangat z biura TUI Holandia oraz Sandry Hijgemann ze stowarzyszenia samodzielnych doradców podrózy The Travel Club. Dzięki współparcy z partnerami hotelowymi Hotel Hilton Gdańsk oraz Hotel Sopot, Panie spędziły wiosenne weekendy na zwiedzaniu Gdańska, Gdyni i Sopotu. Wizyty poza porcją miłych wrażeń zoawocowały również obszernymi relacjami w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej i zabrały ze sobą dużo pozytywnych wrażeń.
Hiszpańscy tour operatorzy
Czym zainteresować turystę ze słonecznej Hiszpanii? Czy region Pomorski może konkurować z ofertami słonecznej riwiery? Po udanej wizycie przedstawicieli 10 biur podróży i tour operatorów działających na rynku hiszpańskim wiemy z całą pewnością że tak! W kwietniowej wizycie studyjnej uczestniczyli planiści wyjazdów grupowych zarówno z dużych sieci : Viajes El Corte Ingles, Halcón Viajes i B The Travel Brand jak i przedstawiciele mniejszych tour operatorów: Vintage Viatges i Viatges Eslavis działających w regionie Katalonii czy Viajes Bilbao Express z kraju Basków.
W programie wizyty obok zwiedzania Głównego Miasta w Gdańsku, wystawy stałej ECS i Muzeum Zamkowego w Malborku znalazł się tez czas na spotkania branżowe. Hiszpańscy goście odwiedzili kilka z rekomendowanych przez PROT hoteli, gdzie spotkali się z kierownikami i pracownikami działów sprzedaży. Szczególnym uznaniem cieszył się też wątek kulinarny podkreślany w trakcie pobytu gości. Wrażenia smakowe z restauracji w regionie podkreśliły wyjątkowy charakter regionu. Podróż została zrealizowana w kooperacji z ZOPOT w Madrycie ora PLL LOT.
Wizyta studyjna przedstawicieli branży turystycznej z Kantonu Chiny
Popularność Polski jako celu podróży turystycznych Chińczyków potwierdzają stale rosnące dane statystyczne. W latach 2016-17 liczba turystów chińskich przyjeżdżających do Polski wzrosła o ponad 115 proc. Szacunki mówią, że w 2017 roku przyjechało do Polski 130 tys. turystów z samych Chin, oraz 10 tys. z Hongkongu. Goście z Państwa Środka zajmują też pierwsze miejsca na liście wydawanych funduszy. Przeciętnie, podczas pobytu w naszym kraju Chińczyk wydaje 7,9 tys. zł.
W pierwszych dniach czerwca z krótką ale intensywną wizytą studyjną w regionie Pomorskim gościli chińscy touroperatorzy i menadżerowie firm turystycznych z Kantonu i południowych prowincji Chiń. Pobyt w regionie Pomorskim był częścią ogólnopolskiej wizyty studyjnej, którą organizował ośrodek POT w Pekinie wraz z PROT i liniami lotniczymi Finnair. Dla większej części 12 osobowej grupy była to pierwsza wizyta w Polsce, tym bardziej cieszy fakt, że dzięki staraniom PROT Gdańsk znalazł się w planie podróży.
Podczas wizyty zaprezentowana została oferta turystyczna i lifestylowa regionu pomorskiego, w tym możliwości Zamku w Gniewie i Muzeum Zamkowym w Malborku. Prezentacja walorów Gdańska i Sopotu poza wizytą na turystycznym szlaku zwiedzania, skupiła się na ofercie związanej z bursztynem. Pobyt zakończył się wizytą w jednej z kaszubskich miejscowości wypoczynkowych. Dopełnieniem prezentacji oferty było spotkanie branżowe z przedstawicielami PROT oraz gdańskiej firmy Tarifa.
Tour operatorzy i biura podróży z Singapuru po raz pierwszy w Gdańsku
Od 15 maja 2018 r. bezpośrednie połączenia na trasie Singapur Warszawa uzupełniły siatkę połączeń PLL LOT, co zwiększa szanse na rozwój turystyki zorganizowanej z tego regionu Azji. W ramach promocji nowej destynacji oraz prezentacji oferty turystycznej regionu, już na przełomie czerwca i lipca do Gdańska zawitała 10 osobowa grupa tour operatorów z Singapuru. Bardzo intensywny plan wizyty obejmował prezentację historycznego Gdańska, zapoznanie się z ofertą SPA&Wellness w Sopocie oraz wycieczkę szlakiem Zamków Gotyckich do Gniewu i Malborka. Organizując tą wizytę położyliśmy też spory nacisk na bezpośrednie spotkania z przedstawicielami pomorskiej branży turystycznej. Do planu pobytu włączono zatem rozmowy produktowe z hotelarzami i lokalnym DMC.
Brytyjscy touroperatorzy w podróży po Pomorzu
W pierwszej połowie września grupa touroperatorów i agentów z Wielkiej Brytanii, Irlandii i Szkocji uczestniczyła w podróży studyjnej po Pomorzu. W tym przypadku, zgodnie z oczekiwaniami uczestników, podróż tematycznie związana była z promocją turystyki wiejskiej i tematyką slow life. W programie pierwszej wizyty touroperatorów z Wysp Brytyjskich w Polsce były wizyty w wybranych gospodarstwach agroturystycznych regionu a szlak wiódł głównie przez rejon Kaszub. Bogata oferta w duchu slow obejmowała m.in. warsztaty z pieczenia chleba z P. Karolą Bober, warsztaty garncarskie w pracowni Necla czy zgłębianie tajników malowania na szkle w Parku Etnograficznym we Wdzydzach Kiszewskich. Nie zabrakło również grzybobrania i spacerów po lesie. Dla równowagi program zawierał również elementy city break – spacer po Głównym Mieście w Gdańsku oraz propozycje wypoczynku w sopockim kurorcie.
Prezentacja oferty turystycznej podczas zagranicznych wydarzeń branżowych:
Travel Match Oslo
Okazją do spotkań przedstawicieli PROT z norweską branżą turystyczną jest cykliczne wydarzenie TravelMatch w Oslo. Edycja workshopu w roku 2018 zgromadziła około 200 przedstawicieli norweskiej branży turystycznej. Podczas rozmów stolikowych z przedstawicielami biur podróży obok pytań o Gdańsk i programy typu city break pojawiły się również zapytania o szczegóły oferty golfowej czy programy wizyt w regionie. 7 edycja warsztatów w stolicy Norwegii była wyjątkowa pod względem organizacyjnym. Region Pomorski wraz z Zagranicznym Ośrodkiem POT w Sztokholmie był oficjalnym partnerem wydarzenia a pomorską branżę na miejscu w Oslo reprezentowało 10 podmiotów oraz goście specjalni. . W ramach działań partnerskich w trakcie wydarzenia odbyła się prezentacja „Happy&Healthy in Poland” przygotowana przez ZO POT Sztokholm we współpracy z PROT. Licznie przybyłych na spotkanie gości witał przedstawiciel Ambasady RP w Oslo oraz Prezydent Miasta Sopotu Jacek Karnowski.
Workshop branżowy w Tel Awiwie
Traktując rynek izraelski jako jedną z perspektywicznych destynacji generujących ruch przyjazdowy do regionu pomorskiego, PROT stara się o stałą obecność na tym rynku nieprzerwalnie od dwóch sezonów. W maju 2018 reprezentacja Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej uczestniczyła w branżowym spotkaniu z przedstawicielami izraelskiej branży turystycznej w Tel Awiwie. Wydarzenie organizowane przez LOT Polskie Linie Lotnicze i Polską Organizacje Turystyczną zgromadziło 80 przedstawicieli izraelskiej branży turystycznej. Zaproszeni goście z dużym entuzjazmem przyjęli dwa materiały filmowe w języku hebrajskim (link 1, link 2) przygotowane przez PROT specjalnie na tą okazję. Przeprowadzone rozmowy stolikowe powalają optymistycznie prognozować dalszy wzrost ilości przyjazdów z tego rynku. Przypomnijmy: Izrael to jeden z szybciej rosnących rynków przyjazdowych ostatnich lat. Według statystyk prowadzonych przez Port Lotniczy im. L. Wałęsy, odnotowano ponad 18 tys. pasażerów korzystających z bezpośrednich połączeń między Tel Awiwem a Gdańskiem.
City Fair Londyn- największe spotkanie networkingowe w Wielkiej Brytanii.
Spotkanie City Fair w Londynie to wyjątkowe wydarzenie B2B organizowane przez ETOA- stowarzyszenie zrzeszające 1000 międzynarodowych członków głównie operatorów turystycznych i przedstawicieli biznesu turystycznego z europejskich destynacji. Warsztaty w edycji 2018 odbył się w dniu 11 czerwca w londyńskim centrum kongresowym i zgromadziły ponad 160 wystawców i 100 hosted buyers z całego świata. PROT brał udział w wydarzeniu już po raz 4. Lista spotkań dała możliwość prezentacji oferty turystycznej regionu pomorskiego przedstawicielom 23 firm. W trakcie mini prezentacji zachęcano decydentów pakietujących usługi do bliższego zapoznania z ofertą regionu pomorskiego i do wkomponowania wizyty w regionie do programów wycieczek. Najsilniej reprezentowaną grupą kupujących na City Fair pozostają kraje Europy Zachodniej oraz destynacje zamorskie: Chiny, Japonia, Australia. Stolik PROT odwiedzili m.in. Miki Travel Limited, KUONI, Railbookers. Warto wspomnieć, że kontynuacja rozpoczętych rozmów odbyła się w Gdańsku podczas workshopu INcoming Poland Gdańsk&Pomorskie Region, gdzie pojawili się partnerzy zapoznani na warsztatach.
Partnerships in European Tourism Shanghai – udział w workshopie z branżą turystyczną z Szanghaju.
Od kilku lat Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna stara się zaistnieć w świadomości chińskiego odbiorcy. Działania podejmowane we współpracy z Zagranicznym Ośrodkiem POT w Pekinie obejmują organizację wizyt studyjnych dla przedstawicieli mediów jak i tour operatorów, udział w targach turystycznych jak i nawiązywanie kontaktów na szczeblach administracji państwowej. W roku 2018 mieliśmy również wyjątkową okazje udziału w spotkaniu branżowym z chińskimi tour operatorami organizowanym przez ETOA w Szanghaju. Pomorskie jako jedyny region Polski prezentował swoją ofertę turystyczną przed szanghajskimi tour operatorami. Do delegacji dołączyła firma TARIFA z Gdańska reprezentująca rynek MICE i szeroko pojętą turystykę biznesową. Program wizyty w Szanghaju obejmował również udział w konferencji poświęconej współpracy destynacji z chińskimi mediami, oraz udział w największej turystycznej imprezie targowej organizowanej w Szanghaju: China International Travel Mart.
Od kilku lat Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna stara się zaistnieć w świadomości chińskiego odbiorcy. Działania podejmowane we współpracy z Zagranicznym Ośrodkiem POT w Pekinie obejmują organizację wizyt studyjnych dla przedstawicieli mediów jak i tour operatorów, udział w targach turystycznych jak i nawiązywanie kontaktów na szczeblach administracji państwowej. W roku 2018 mieliśmy również wyjątkową okazje udziału w spotkaniu branżowym z chińskimi tour operatorami organizowanym przez ETOA w Szanghaju. Pomorskie jako jedyny region Polski prezentował swoją ofertę turystyczną przed szanghajskimi tour operatorami. Do delegacji dołączyła firma TARIFA z Gdańska reprezentująca rynek MICE i szeroko pojętą turystykę biznesową. Program wizyty w Szanghaju obejmował również udział w konferencji poświęconej współpracy destynacji z chińskimi mediami, oraz udział w największej turystycznej imprezie targowej organizowanej w Szanghaju: China International Travel Mart.