Rok 2017 przyniósł liczne działania ukierunkowane na pakietyzację oferty przyjazdowej
i kooperację z czołówką krajowych i zagranicznych tour operatorów i organizatorów podróży co przełożyło się na włączanie regionu do katalogów przyjazdowych.
Zastosowanie narzędzi, których działanie oparto o bezpośredni kontakt i budowanie pozytywnych relacji na linii organizator turystyczny- regionalna organizacja turystyczna pozwoliło konsekwentnie zwiększać ilość pakietów przyjazdowych opartych o konkurencyjne produkty regionu pomorskiego. Zatem większość działań w tym zakresie skoncentrowana została wokół indywidualnych spotkań, prezentacji tematycznych, workshopów i organizację wizyt studyjnych typu „site inspection”, jak również zorganizowana została 4 edycja workshopu turystyki przyjazdowej INcoming Poland Gdańsk&Pomorskie Region – jedynego w Polsce eventu organizowanego przez region, a dedykowanego branży turystycznej.
- Prezentacja oferty turystycznej podczas zagranicznych wydarzeń branżowych.
Aktualne trendy na rynku współpracy z branżą reprezentowaną przez tour operatorów i biura podróży stale wskazują spotkania B2B jako najbardziej efektywne narzędzie inicjujące zainteresowanie ofertą destynacji a w dalszej perspektywie pakietyzację oferty i włączenie do katalogów sprzedażowych. Rynek międzynarodowych spotkań branżowych oferuje udział w wydarzeniach o charakterze spotkań stolikowych, dedykowanych prezentacji dla szerszego grona wyselekcjonowanych odbiorców oraz udział w spotkaniach targowych. Decydującym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o udziale PROT w konkretnym wydarzeniu pozostaje lokalizacja na jednym z rynków priorytetowych. Miniony rok to udział w 6 międzynarodowych wydarzeniach branżowych.
Travel Match Oslo Norwegia
Pomorska ROT po raz kolejny wzięła udział w rozmowach stolikowych i odbyła szereg spotkań z przedstawicielami norweskich biur podróży zainteresowanych destynacją. Konsekwentne działania i stałe umacnianie pozycji regionu na rynku norweskim przynosi wymierne rezultaty. Jednym z nich okazało się spotkanie z biurem Askeladden, które wprowadziło pakiet pomorskie do swojej oferty sprzedażowej na sezon 2017. Wydarzenie organizowane było jako działanie uzupełniające aktywność PROT podczas targów turystycznych Reiselivsmessen.
Equitana Essen Niemcy
Największe w Europie targi branży związanej z szeroko pojętą hippiką odbywają się już od 45 lat w Essen. Targi Equitana poza okazją do prezentacji możliwości aktywnego spędzenia czasu w pomorskich ośrodkach jeździeckich dają również możliwość nawiązania kontaktów z przedstawicielami tour operatorów i organizatorów wyjazdów konnych. Na potrzeby targów oraz spotkań branżowych powstał dedykowany katalog w języku niemieckim prezentujący ofertę turystyki konnej w regionie pomorskim i warmińsko-mazurskim.
Tel Awiw, Izrael
Włączenie Gdańska do siatki bezpośrednich połączeń lotniczych z Tel Awiwu, to doskonała okazja do kontynuacji działań B2B na rynku izraelskim. W trakcie warsztatu branżowego organizowanego przez Polską Organizację Turystyczną, Ambasadę RP i PLL LOT w Tel Awiwie prezentowano ofertę typy city break, propozycje pakietów SPA&Wellness jak również możliwości aktywnego spędzenia czasu w regionie.
City Fair Londyn, Wielka Brytania
Członkowie stowarzyszenia ETOA, do którego PROT należy już od 2015 roku, po raz szósty spotkali się w Londynie aby w ramach warsztatu branżowego rozmawiać z przedstawicielami najważniejszych i największych tour operatorów z całego świata. Na tegorocznej liście spotkań reprezentantów PROT znalazły się m.in. The Group Company, Tracoin Services Limited, Expedia Local Expert, AC Group czy Vasaio Travel Group. Warszaty zgromadziły ponad 60 podmiotów reprezentujących tour operatorów i kupujących oraz przedstawicieli aż 210 europejskich miast, regionów i atrakcji turystycznych.
Destination Showcase Londyn, Wielka Brytania
Liczna grupa 70 agentów turystycznych i pracowników londyńskich biur podróży uczestniczyła w warsztatach Destination Showcase. Dla PROT była to pierwsza edycja tego spotkania jednak pozytywne doświadczenia i szereg ciekawych rozmów, które odbyły się w trakcie wydarzenia, pokazało jak ważny jest kontakt z osobami mającymi bezpośredni wpływ na ostateczną decyzję klienta w chwili zakupy wyjazdu.
Współpraca z holenderskim przewoźnikiem lotniczym KLM i tour operatorem SunAir
Na szczególną uwagę zasługuje zainicjowane w 2017 roku bezpośrednie połączenie lotnicze linii KLM na trasie Amsterdam – Gdańsk oraz współpraca z holenderskim tour operatorem SunAir
15 maja2017 holenderskie linie lotnicze KLM uroczyście zainaugurowały codzienne, bezpośrednie połączenie lotnicze na trasie Amsterdam – Gdańsk. Na pokładzie samolotu obsługującego pierwszy lot na tej trasie nie mogło więc zabraknąć przedstawicieli największych holenderskich touroperatorów. W krótkiej ale intensywnej wizycie uczestniczyli dyrektorzy i pracownicy touroperatora De Jong Intra oraz właściciel firmy Sunair- największego holenderskiego operatora oferującego wyjazdy typu city trip. Program pobytu poza zwiedzaniem atrakcji Gdańska Sopotu i Gdyni czy wizyty w Muzeum Zamkowym w Malborku obejmował również wizyty w obiektach hotelowych i spotkania z lokalnymi przedstawicielami branży turystycznej.
Jesienią 2017 do katalogu produktów Sanair Vakanties trafił pakiet pobytowy zawierający przelot i pobyt w jednym z renomowanych hoteli w Gdańsku. Zakup możliwy jest na platformie internetowej Sunaiar jak również w sieci biur agencyjnych współpracujących z tour operatorem.
Kolejnym etapem współpracy i umacniania pozycji regionu na rynku holenderskim była organizacja i realizacja podróży studyjnej dla pracowników biura SunAir. W listopadzie 2017 na zaproszenie PROT region pomorski odwiedziło 23 agentów sprzedaży jednego z największych holenderskich organizatorów podróży. W programie pobytu znalazły się wizyty w wybranych hotelach, zwiedzanie największych atrakcji turystycznych regionu oraz prezentacja lokalnej oferty gastronomicznej.
- Współpraca z Lufthanza CityCenter&Studiosus
Działania PROT skupiające się na przyciąganiu do regionu pomorskiego zagranicznego turysty zorganizowanego często angażują szerokie grono partnerów. O szerokie skali geograficznej projektu realizowanego we współpracy z Lufthanza City Center&Studiosus może świadczyć rozpiętość regionalna parterów.
Z inicjatywy Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej do współpracy przy projekcie marketingowo-branżowym przystąpiły 2 organizacje regionalne: zachodniopomorska i kujawsko-pomorska oraz LOT Poznań. W wyniku współpracy regionów, Zagranicznego Ośrodka POT w Berlinie oraz partnera biznesowego –polskiego tour operatora Supertour, powstał program dedykowanej wycieczki do Polski obejmujący największe atrakcje turystyczne Polski północno-zachodniej. Plan 7-dniowej podróży po Polsce zakładał aż 3 noclegi w Gdańsku, wizytę w Europejskim Centrum Solidarności, wyjazd do Muzeum Zamkowego w Malborku oraz poznanie kultury kaszubskiej. Tak przygotowana pełna oferta wycieczki ukazała się na przełomie stycznia i lutego 2017 w formie dodatku specjalnego do ogólnoniemieckich tytułów prasowych: Spiegl, Stern, Frankfurter Algemeine Zeitung, Chrismon, Deutsches Ärzteblatt. Zasięg informacyjny objął ponad 3 mln odbiorców. Podjęte we współpracy z polskim tour operatorem i partnerami działania zaowocowały realizacją 14 grup turystycznych
- Organizacja branżowego workshopu INcoming Poland Gdańsk&Pomorskie Region.
Spotkanie INcoming Poland Gdańsk&Pomorskie Region na stałe wpisało się już do kalendarza wydarzeń branżowych i pozostaje priorytetowym działaniem PROT w ramach współpracy z lokalną branżą turystyczną.
Ta największa tego typu impreza networkingowa w Polsce organizowana przez region odbyła się już po raz 4 i z roku na rok zyskuje na uznaniu. I choć sama realizacja wydarzenia przypada tradycyjnie na drugą połowę października to intensywne prace nad przygotowaniem eventu trwają cały rok i skupiają się na selektywnym doborze zagranicznych partnerów realnie zainteresowanych współpracą z pomorską branżą turystyczną .
Edycja 2017 to prawie 60 przedstawicieli pomorskiej branży turystycznej, 30 tour operatorów zagranicznych z 12 rynków, ponad 640 spotkań trwających w sumie 9450 minut!
Indywidualne spotkania to szansa na zawarcie nowych kontaktów biznesowych i trwałych relacji handlowych. Dla regionu to z kolei inwestycja w rozwój oferty przyjazdowej i realny wpływ na włączenie oferty pomorskiej do katalogów zagranicznych biur podróży. Coraz bardziej zróżnicowana jest także strona zagraniczna. Organizator przykłada duża wagę do doboru rynków skupiając się zarówno na tych priorytetowych ale i szukając nowych perspektywicznych rynków sprzedaży. W roku 2017 z zaproszenia PROT skorzystało 30 firm z 12 kluczowych dla regionu rynków. Reprezentowane były m.in. Szwecja, Wielka Brytania, Niemcy, Izrael, Holandia i Chiny.
- Organizacja wizyt studyjnych i bezpośrednia prezentacja walorów regionu.
Wizyty studyjne to sprawdzone i przynoszące zamierzone efekty narzędzie, pozwalające przełożyć osobiste doświadczenia na wymierne oferty turystyczne. Pozytywne wrażenia wyniesione z podróży w region pomorski są szansą na stworzenie dobrej opinii o partnerach biznesowych i destynacji a w efekcie końcowym na wzrost liczby przyjazdów. W roku 2017 PROT zorganizował łącznie 16 wizyt dedykowanych przedstawicielom tour operatorów i biur podróży. Gościliśmy między innymi:
Przedstawiciel jednego z największych tour operatorów z Szanghaju Shanghai China Travel International wraz z delegacją z Departamentu Turystyki Administracji Szanghaju odwiedzili Gdańsk w ramach podróży do najbardziej perspektywicznych destynacji dla rynku chińskiego. Robocze spotkanie z przedstawicielami PROT i Departamentu Turystyki UMWP dotyczyło aktywnego włączenia oferty kulturowej regionu do planu europejskich podróży mieszkańców Szanghaju. Goście mieli okazję zwiedzić Muzeum Bursztynu, Główne Miasto w Gdańsku oraz wystawę stałą Muzeum II WŚ.
Dla tour operatora szwedzkiego RK Travel przygotowana została także podróż studyjna, w której uwzięli udział jego pracownicy oraz jego kadra kierownicza. Dzięki tej wizycie osoby bezpośrednio odpowiedzialne za sprzedaż miały okazję zapoznać się z możliwościami spędzenia czasu w regionie pomorskim.
Obecność MapaTours, największego hiszpańskiego touroperatora, który współpracuje z co najmniej 100 pośrednikami na rynku hiszpańskim, umożliwiło zaprezentowanie Pomorskiego jako atrakcyjnej destynacji turystycznej wśród turystów hiszpańskich.
Pegasus Reiterreiser Wizyta studyjna zrealizowana dla niemieckich biur podróży sprofilowanych na obsługę turystyki konnej była kontynuacją działań podjętych podczas targów hipicznych Equitana 2017 w Essen. Sprofilowany program pobytu reprezentacji biura Pegasus Reiterreiser skupił się na prezentacji ośrodków jeździeckich i możliwościach komponowania pakietów pobytowych dla miłośników jazdy konnej. W planie wizyty nie zabrakło też wątków kulturowych i kulinarnych.
Dovik Tours- site inspection izraelskiego tour operatora.
Grudniowa wizyta dyrektora biura Dovik Tours z Izraela poświęcona była ofercie skierowanej do rodzin z dziećmi. Poza atrakcjami regionu adresowanymi do starszych i młodszych gości tour operator odwiedził 7 obiektów noclegowych, które dysponują pokojami rodzinnymi.